Gå til hovedindhold

Børn skal lære at kode i skolen

Når de små østjyder bliver bare lidt større, vil det være helt naturligt, at vi lever i en verden, hvor man selv koder sit køleskab, bygger en digital assistent på arbejdet, styrer en digital produktionsmaskine eller skaber en ny digital service. For at kunne det – og dermed også få et af fremtidens job – skal børnene undervises i IT i fremtidens folkeskole.

20. aug. 2018
  • Læs op

Indhold

    Anbefalingen fra Brian Gottorp Jeppesen, direktør for Mjølner Informatics og medlem af Regeringens digitale Vækstpanel, var klar, da han besøgte Business Region Aarhus i forbindelse med Internet Week Denmark 2017. 

    ”Østjyderne stå sammen om tre emner: 1) IT skal være et grundlæggende fag på niveau med matematik og det at lære at læse, 2) de små og mellemstore virksomheder skal digitalisere sig og 3) vi skal i fællesskab blive bedre til at tiltrække dygtig arbejdskraft fra udlandet. Ellers risikerer vi at ende på perronen, når industrialisering 4.0-toget suser forbi,” sagde Brian Gottorp Jeppesen, direktør for Mjølner Informatics og medlem af Regeringens digitale Vækstpanel, hvis udtalelser i denne sammenhæng står for hans egen og ikke Vækstpanelets regning.

    Sammen med flere andre oplægsholdere kom han med sit bud på de nødvendige tiltag for at skabe en stærk østjysk, digital vækst.

    ”Undersøgelser viser, at 65 procent af børnene i den danske folkeskole kommer til at bestride job, der endnu ikke findes. Vi skal gøre os klar til fremtidens digitaliserede verden, og vi skal forstå at udnytte de stærke IT-kompetencer vi har i vores byregion og samarbejde på tværs af både brancher og sektorer,” sagde Claus Wistoft, formand for den politiske styregruppe i Business Region Aarhus og borgmester i Syddjurs Kommune. 

    Fremtidens IT-talenter skabes i folkeskolen 

    For blot 50 år side lærte alle piger i skolen at sy. Senere blev det begge køn, der lærte at håndtere både nål og tråd og slå søm i. I dag lærer alle børn matematik og at læse, fordi det er to forudsætninger, der skal til for at forstå alle andre fag – både sprog og geografi. 
    ”Det tredje grundlæggende fag bør være IT – ikke forstået sådan, at eleverne skal lære at bruge IT; de skal have kompetencer inden for science, technology, engineering og math. De skal lære at kode tidligt. I fremtiden handler det ikke om, hvorvidt du er koder eller ej men om, at kodning indgår i så mange aspekter af hverdagen, at alle forventes at kunne det,” sagde Brian Gottorp Jeppesen. 

    ”Det er ikke brugere af IT, vi skal uddanne. Det handler ikke om at bruge en ipad i undervisningen. Det svarer til at købe en hammer og sige, at man er tømrer. Vores børn skal blive i stand til at skabe IT. Problemet er at vi mangler undervisere til dette i skolen,” sagde Brian Gottorp Jeppesen

    IT-undervisning i folkeskolen kræver nye veje

    Her understregede Brian Gottorp Jeppesen, at børnene ikke kan vente de seks år, det vil tage at få nye lærere uddannet, som kan undervise dem i at kunne skabe med IT. 

    ”Der udkommer masser af undersøgelser som viser, at vi er foran i digitalisering i Danmark, men også, at vi bliver overhalet lige om lidt. For mange lande har meget større ambitioner. Vi må gøre noget andet. Få virksomheder til at deltage i undervisningen. Lad elever undervise hinanden. Det vigtigste er, at I gør noget, ellers suser toget forbi os. Digitale skaber-kompetencer kræver ikke milliardinvesteringer; det handler om at kunne lære fra sig,” lød opfordringen fra Brian Gottorp Jeppsen. 
    Han henviste til, at ligesom den tidligere industrielle revolution medførte, at en række jobs forsvandt og nye opstod, så vil den fjerde industrielle revolution, som er drevet af digitaliseringen, også medføre afgørende nye jobs og at mange kendte jobs forsvinder. For eksempel er det op mod 55 procent af de nuværende skolebørn, der skal ud i jobs, som endnu ikke eksisterer. 

    Og her peger Brian Gottorp Jeppesen på, at som noget helt unikt, kan netop Østjylland blive stærkest på at digitalisere små og mellemstore virksomheder, der udgår rygraden i erhvervslivet og beskæftiger mere end 50 procent i den private sektor. Samtidig bør de 12 kommuner i Business Region Aarhus gå sammen med andre business regions om at tiltrække og ikke mindst fastholde dygtige internationale medarbejdere og deres familier. 

    Sidst opdateret: 18. september 2023