Gå til hovedindhold

40, men ikke for fed

Pendlere, erhvervsliv og de østjyske borgmestre mødtes i dag på E45 rasteplads Ejer Bavnehøj Øst for at fejre, at det er 40 år siden, at den første strækning af E45 Østjyske Motorvej blev indviet, og at udvidelsen af E45 med det 3. spor er igangsat på strækningen Skanderborg S. – Aarhus S.

17. aug. 2018
  • Læs op

Indhold

    ”Der er grund til at rose Folketingets partier for den markante fokus på trængslen på Østjyske Motorvej E45 fra Vejle – Randers, og konkret den igangsatte udvidelse Skanderborg S. – Aarhus S. Pendlere og virksomheder oplever hver dag de store problemer med trængslen på flere af strækningerne af E45. Det har store negative konsekvenser for Østjyllands og dermed Danmarks vækstpotentiale. Fødselsdagen er en god mulighed for at tale med pendlere og virksomheder om, hvordan trængslen påvirker deres dagligdag,” siger Claus Wistoft, formand for Business Region Aarhus og borgmester i Syddjurs.

    En af dem, der lagde vejen forbi rastepladsen, var chauffør René Madsen fra DKI Logistics, som flere gange om ugen kører på E45.

    ”Vi oplever meget trafik og bruger meget ekstra tid på at sidde i kø. Derfor tager vi ofte de alternative ruter i de små byer. Det er selvfølgelig træls for dem, der bor der. Vi vil så gerne have det tredje spor. Det kunne lette os ift de timer, vi nu har til rådighed. Vi sidder og spilder penge og meget tid ude på motorvejen. Og så bliver vi jo nødt til at sætte ekstra biler ind.”

    I efteråret 1977 blev den første den 23 km lange motorvejsstrækning mellem Nybro syd for Skanderborg til Viby Ringvej i Aarhus taget i brug. Motorvejen har haft – og har stadig – stor betydning for væksten i Østjylland og dermed for hele Danmark. Tal fra Vejdirektoratet viser, at trafikmængden stiger markant hvert år, flere steder mellem Vejle og Randers er der allerede tale om kritisk trængsel og om få år vil flere strækninger være endnu mere belastet. Det belaster den potentielle vækst Business Region Aarhus, det største danske vækstcenter uden for Hovedstadsområdet.

    Claus Wistoft tilføjer: ”Vi vil også markere, at motorvejen ikke er bygget til trafikken i dag. Der er brug for en masterplan for udvidelsen af E45 på hele strækningen fra Vejle til Randers, dvs. en vurdering af miljøpåvirkningerne ved en udvidelse af motorvejen. Med den i hånden kan de nødvendige udvidelser igangsættes, når der er penge til det. Det er både virksomheder, der bruger motorvejen til transport, og pendlere og deres arbejdspladser, som bliver ramt af den øgede trængsel og de lange kødannelser.”

     

    Sidst opdateret: 26. september 2024