Gå til hovedindhold

Iværksætterprisen førte til vigtigt mentorforløb

Business Region Aarhus er igen på jagt efter ambitiøse iværksættervirksomheder til Iværksætterprisen. Mens vi venter på afsløringen af de udvalgte virksomheder, har vi kontaktet Plinthit, der i 2017 vandt i kategorien ‘The World is Yours’. Bag firmaet er kæresteparret Josefine Østerby og Christian Toft Jakobsen, der har udviklet en stabil parasolfod, som passer til alle typer parasoller. Vi har snakket med parret om, hvordan det er gået dem siden de vandt Iværksætterprisen og hvad de fik ud af at deltage.

13. mar. 2019

Indhold

    Nyt internationalt navn

    Plinthit har efterfølgende skiftet navn til Baser, da de oplevede, at navnet ’Plinthit’ var svært for mange at sige og stave til: ”Vi har været vidt omkring i Europa og oplevet mange forskellige udtalelser af navnet Plinthit. På Google var der omkring 35 varianter af navnet, og når vi gerne vil være et stort internationalt brand, så er det sindssygt vigtigt, at vi har et navn, der er nemt at sige og stave,” siger Josefine Østerby og fortsætter: ”Allerede i efteråret 2017 gik vi i gang med at se på, om vi skulle have et nyt navn, men vi ville ikke bare have et navn hurtigt, vi ville have det rigtige navn. Det har vi fundet og været i gang med at skifte de seneste måneder.” Valget faldt på Baser af flere grunde: ”Vi ønskede at finde et kort navn, der kan siges på alle sprog. Derudover skulle navnet fortælle noget om vores kategori, og en base er noget, der er nederst eller et fundament,” siger Christian Toft Jakobsen.

    På besøg hos hundredevis af byggemarkeder

    Kategorien, de i 2017 vandt, hed ‘The World is Yours’ og var en kategori for Iværksættervirksomheder med en skalerbar forretningsmodel, der dengang var på vej ud på eksportmarkedet, hvilket i den grad er lykkedes for Baser: ”Ca. 90% af vores produkter bliver solgt i udlandet, så Danmark er faktisk vores mindste marked,” siger Christian Toft Jakobsen, og Josefine Østerby uddyber: ”På nuværende tidspunkt har vi seks kædeaftaler, og vores produkter sælges i 300 butikker, der fordeler sig på Tyskland, Østrig, Holland, Schweiz og Danmark.”

    For Baser er hårdt arbejde og mange timer på den tyske Autobahn opskriften på at få salgsaftaler uden for Danmark: ”Det har krævet en blanding af at være meget ihærdig blandt andet ved at skrive en masse personlige breve og være på de rigtige medier med den rigtige vinkel. Og så har jeg selv besøgt sådan en to-tre-firehundrede byggemarkeder i Tyskland,” siger Christian Toft Jakobsen.

    Flere produkter på markedet og mange nye medarbejdere

    Baser har, siden de vandt Iværksætterprisen i 2017, udvidet deres produktkatalog med en mindre parasolfod, der kan stå på en altan, og i dag har de fem forskellige varianter af deres to parasolfødder. Derudover har de planer om at udvide produktkataloget yderligere: ”Vi forventer at kunne lancere en juletræsfod på vores webshop og muligvis i en kæde i 2019, men der er lige nogle punkter, der skal falde på plads først,” siger Christian. For at følge med i det voksende firma har Josefine og Christian også udvidet medarbejderstaben: ”I 2017 var vi Christian og jeg og én deltidsansat, og i dag er vi 10 fuldtidsansatte,” siger Josefine Østerby.

    Iværksætterprisen førte til råd og træning

    Josefine og Christian valgte at bruge deres præmie på et mentorforløb, som de har haft stor gavn af, hvor de både har fået lavpraktiske råd og hjælp til deres rollefordeling: ”Vores mentor kom med gode råd, da vi skulle på messe i Tyskland, og hvordan vi systematisk skulle håndtere alle de visitkort, man modtager på en messe,” siger Josefine, og Christian uddyber: ”Derudover fik vi hjælp til at finde ud af, hvad vores roller var, da vi jo både er sammen privat og erhvervsmæssigt. Derfor var der nogle andre udfordringer, vi skulle tage stilling til, og det kunne vi lidt lettere dele med en mentor end en almindelig rådgiver.”

    Ifølge parret handler det ikke om at vinde Iværksætterprisen, men om at være med: ”Vi lærte helt vildt meget af at være med, fordi vi blev trænet i at forklare vores produkt. Det har været meget lærerigt for os, for når man er ude på salgsmøder, er det utroligt vigtigt, at man kan forklare sit produkt uden nærmest at vise det og på en meget simpel måde,” siger Christian, og Josefine uddyber; ”Ja, vi vil i hvert fald anbefale andre iværksættervirksomheder at deltage i Iværksætterprisen, for hele processen er vigtigt, uanset om man vinder eller ej.”

    I år deltager samtlige 50 udvalgte virksomheder i et mentorforløb frem mod finalen, hvor tre vindervirksomheder hver modtager 50.000 kr.

    Sidst opdateret: 26. september 2024