Gennem samarbejde kan østjysk eksport nå nye højder
Kun 6 procent af de danske virksomheder står for hele vareeksporten. Den samlede eksport udgør mere end halvdelen af BNP. Og det er netop eksporten, som vi skal leve af. Derfor mødtes virksomheder, uddannelsesinstitutioner og politikere til ØSTJYSK TOPMØDE på Grundfos den 9. oktober 2017. Her fik de inspiration til netop at arbejde mere målrettet for at øge andelen af eksportvirksomheder i Østjylland.
”Vi skal i endnu højere grad ud på den globale markedsplads. Business Region Aarhus er den største vækstregion uden for hovedstaden, og vi eksporterer for 144 mia. kr. om året og står for 14 procent af landets samlede eksportomsætning. Men som samfund er vi dybt afhængige af overskuddet fra handlen med udlandet. Det er det, vi skal leve af. Som virksomhed er man i global konkurrence fra dag 1 – ikke mindst i en digital tidsalder som vores. Derfor skal vi forløse det uforløste potentiale i Østjylland,” sagde Claus Wistoft formand for Business Region Aarhus og borgmester i Syddjurs, da han bød velkommen til knap 300 virksomhedsledere, borgmestre og repræsentanter for uddannelses- og videninstitutioner.
Og potentialet for eksport er stort i Østjylland. Ikke mindst fordi der, ifølge flere af virksomhederne på ØSTJYSK TOPMØDE, er en stadig stigende forståelse for at samarbejde både på tværs af virksomheder, på tværs af østjyske byer/kommuner og på tværs af uddannelsesinstitutioner og virksomheder. Det kan udnyttes i endnu højere grad. Og så er det væsentligt, at virksomheder finder ind til kerneforretningen og er skarp på deres værdier.
Stærke til samarbejde
”Hele Østjylland og Aarhus er anerkendt for at være epicenter i den danske fødevareklynge. Her er masser af samarbejde. Danish Crown valgte at blive i Randers, da vi skulle placere et nyt hovedkontor, fordi det handler om, at man politisk er blevet rigtig god til at arbejde sammen på tværs af byerne i Østjylland. Og så er afstande pludselig korte. Man har været dygtige til i business regionen ud fra forskellige aspekter at samarbejde, og det giver mere vækst til os alle,” sagde Astrid Gade Nielsen, Vice President i Danish Crown.
Eksportens DNA
Graden af succes på det internationale marked behøver ikke at have at gøre med størrelsen på en virksomhed. Faktisk er det vigtigt netop at indse, at selvom man er underleverandør, så er der en konkurrent ”derude” på det globale marked. Især hvis man leverer til en international virksomhed.
Ifølge Lone Fønss Schrøder, bestyrelsesformand i Saxo bank og bestyrelsesmedlem i Volvo og Ikea, og CEO for Grundfos, Mads Nipper, handler det først og fremmest om, at en virksomhed finder ind til sit kerneprodukt og sine kerneværdier.
”En virksomhed skal se på sit produkt som en prototype. Se på kravene til produktets funktion, på alternative indkøbsmønstre – og det er altså ikke bare at trykke underleverandøren på prisen, men se efter reelle alternativer. Gå produktet igennem i workshops. Lav en såkaldt industriel reengineering. Det er den ene del af eksportens DNA. Den anden del er menneskene i virksomheden. Kom tilbage til virksomhedens rødder, og find ind til værdierne. Og ikke mindst ansæt medarbejdere, der deler værdierne,” sagde Lone Fønss Schrøder.