Det kreative arbejdsmarked boomer i Østjylland
Det kreative arbejdsmarked i Østjylland vækster, og 50.000 mennesker arbejder nu inden for dette. Antallet af kreative medarbejdere er dermed på højde med antallet af industrimedarbejdere i byregionen. Årsagen er, at virksomheder både inden for og uden for de kreative erhverv i stigende grad ansætter medarbejdere med kreative kompetencer. Siden 2010 har der været en fremgang på 10% svarende til 3.254 flere beskæftigede med kreative kompetencer.
”Virksomheder uden for de kreative brancher har fået øjnene op for mulighederne for vækst gennem kreative medarbejdere. Det er eksempelvis industrivirksomheden, der med tilførsel af it-kompetencer starter eksport gennem en webshop, skaber et nyt eller gentænker et eksisterende produkt sammen med industrielle designere – eller sætter turbo på markedsføringen,” fortæller borgmester i Hedensted og medlem af styregruppen i Business Region Aarhus, Kasper Glyngø.
Seks ud af 10 medarbejdere med kreative kompetencer er beskæftiget uden for de kreative brancher, der blandt andet omfatter it-, reklame-, mode-, design- og arkitektbranchen. Tallene vidner om, at en kreativ uddannelse kan være adgangskortet til mange typer jobs. Af de ca. 50.000, der er beskæftiget på det kreative arbejdsmarked i Østjylland, udgør beskæftigede med en kreativ uddannelse den største gruppe, nemlig 25.000. Men ca. 17.500 af disse medarbejdere er hverken ansat i en kreativ branche eller i en kreativ stilling. Den kreative faglighed er således blevet en integreret del af det øvrige erhvervsliv.
Trykluftpistoler i smart design giver konkurrencefordel
En af de virksomheder uden for den kreative branche, som har opnået markante resultater gennem ansættelse af en kreativ medarbejder, er JWL i Hedensted. Virksomheden, der har 45 medarbejdere og eksporterer til 40 lande, producerer trykluftpistoler. Direktør og ejer Niels Kristian Lund fortæller:
”I 2008 tog vi en nødvendig beslutning om at ændre markant kurs og forfølge en nichestrategi. Vi oplevede, at nogle kunder købte vores produkter for derefter at få dem kopieret og produceret billigere i Kina. Samtidig var der ikke nogen rød tråd i vores image, ligesom formgivningen af produkterne lod noget tilbage at ønske; selvom de fungerede ud fra et teknisk aspekt. Derfor ansatte vi en industriel designer, som hjalp os med både design og markedsføring.”
Og det var en rigtig beslutning. I dag 10 år senere tæller virksomhedens kunder bl.a. en af USA’ største værktøjsleverandører, Snap-on. Også flere konkurrenter får deres trykluftspistoler produceret hos JWL – i designs, der passer til deres brands. Niels Kristian Lunds forventninger til dette års omsætning er en stigning på 15%.
”Vi har svært ved at beskytte den tekniske del af vores produkter med patenter på hvert enkelt marked, så derfor er det afgørende, at vi hele tiden er et skridt foran med vores formgivning,” siger han.
Som noget nyt begynder virksomheden i disse dage også at fremstille højkvalitetsemballager in-house for at understrege produkternes kvalitet. Der er ikke mindre end 25 års garanti på en JWL trykluftpistol, ligesom den heller ikke skal vedligeholdes. Det skal emballagerne være med til at signalere.
Især modebranchen er i fremgang
Modebranchen har overhalet reklame- og møbelbranchen og er nu Østjyllands næststørste kreative delbranche. Det skyldes blandt andet en beskæftigelsesvækst fra 2011 til 2015 på 168 jobs. Denne vækst overgås kun af designbranchen med en absolut vækst på 237 jobs. Den største delbranche er stadig Bøger og presse, som tæller mediebranchen, forlag, trykkerier og fotografer.
Under finanskrisen forsvandt ca. hver fjerde job i de kreative brancher. Særligt inden for brancherne reklame, musik samt bøger og presse har faldet i beskæftigelse kunnet mærkes. Det skyldes, at en række jobfunktioner er erstattet af teknologiske alternativer til fx produktion og distribution. Faldet i antal beskæftigede er udelukkende sket blandt faglærte samt medarbejdere uden en kompetencegivende uddannelse. Til gengæld er antallet af beskæftigede i de kreative brancher blandt personer med en videregående uddannelse steget med 11% fra 2011 til 2015.
De beskæftigede, som både har en kreativ uddannelse og en kreativ stilling i en kreativ virksomhed, eksempelvis arkitekter, designere og tekstforfattere i bureauer, musikere og kunsthåndværkere, udgør med 2.000 personer den mindste del af det samlede kreative arbejdsmarked i Østjylland.
FAKTA
Det kreative arbejdsmarked udgøres af:
-
kreative virksomheder som fx reklame- og arkitektbureauer, mode- og filmbranchen samt mediehuse
-
medarbejdere i kreative stillinger, som fx arbejder med design, web- og mediedesign, indretning, skuespil og dekoratørarbejde
-
medarbejdere med kreative uddannelser som fx webdesignere, industrielt design og arkitekter, journalister, grafikere og skuespillere
Kilde: Danmarks Statistik. Tal bearbejdet for Business Region Aarhus af eStatistik.
Flere oplysninger
Borgmester i Hedensted og medlem af styregruppen i Business Region Aarhus, Kasper Glyngø, 2924 4174.
Direktør Niels Kristian Lund, JWL, 2025 1019.
Sekretariatschef Jane Baad Jensen, Business Region Aarhus, 2372 1014.