Virksomheder fra hele Østjylland taler om deres samfundsambitioner
Med Activism Manager Chris Miller fra Ben & Jerry’s og Strategic Advisor Eveline Raymans fra Tony Chocolonely med på Skype blandt flere oplægsholdere samt 300 deltagere i salen drøfter direktører og politikere fra Østjylland Corporate Activism. Dermed sætter østjyske virksomheder for første gang spot på forretningsaktivisme. Pressen er velkommen.

"Business Region Aarhus vil gerne inspirere erhvervslivet til i højere grad at deltage i samfundsdebatter, fordi det kan være løsningen for mange virksomheder, når det handler om at honorere krav; både fra samfundsbevidste kunder og fra medarbejdere, der har en ambition om at være med til at gøre en forskel gennem deres job. I sidste ende kan en aktivistisk virksomhedsprofil være med til at tiltrække de dygtigste medarbejdere. Derfor inviterer vi virksomheder og andre med interesse for Corporate Activism til ØSTJYSK TOPMØDE 2018 i Forum Horsens,” siger formand for Business Region Aarhus og borgmester i Norddjurs Jan Petersen.
Aktivistiske virksomheder er drevet af både markedskræfter, bevidste forbrugere og stærke værdiorienterede ledere, der ikke ser en modsætning mellem profit og samfundsengagement.
Ben & Jerry’s vakte international opmærksomhed, da de i sommeren 2017 proklamerede, at deres kunder ikke ville kunne købe to ens iskugler fra Ben & Jerry’s isboder i Australien. Handlingen var en kommentar til australsk lov, som ikke tillader ægteskab mellem to personer af samme køn. En virksomhedsbeslutning en fredag eftermiddag, som kom til at påvirke både hverdagen og den offentlige dagsorden for millioner af mennesker dagen efter.
På topmødet får deltagerne et eksklusivt indblik i Ben & Jerry´s strategi og erfaringer med at bruge virksomheden til aktivisme gennem dialog med Activism Manager Chris Miller og Global Head of Marketing Jay Curley, som er med på Skype.
Den aktivistiske tilgang til forretning er interessant ikke bare for de helt store spillere, men også for små og mellemstore virksomheder.
Det mest kendte, danske eksempel på Corporate Activism er mobilselskabet Call me, som lancerede kampagnen ”Tal ordentligt”. Også den lille Aarhus-virksomhed Naturli’ Foods, der udvikler plantebaserede produkter som fx plantefars, har sat et markant aftryk på landkortet. Deres Facebook community Plantebevægelsen er med mere end 87.000 følgere et af Skandinaviens største. Plantebevægelsens mission er at invitere deres følgere til at opdage alt det gode inden for planteriget som et bæredygtigt alternativ til kød.
MØD VIRKSOMHEDSAKTIVISTER FRA UD- OG INDLAND:
Chris Miller, Activism Manager, og Jay Curley, Global, Head of Integrated Marketing – Ben & Jerry’s
Eveline Raymans – Strategic Advisor – Tony Chocolonely
Michael Løve – CEO – Netto International
Lars Aaen Thøgersen – udviklings- og kommunikationschef – Peter Larsen Kaffe
Anders Barsøe – direktør – Letz Sushi
Hans Axel Kristensen – direktør – Plastix A/S
Nille Skalts – direktør – B Corp